Jouduin aloittamaan joogaamisen kolmekymmentä vuotiaana, kun kärsin istumatyöläisenä niska- ja selkävaivoista. Kävin ensin hierojalla, joka oli entinen tarjoilija ja hän kertoi minulle, että ilman joogaa hän olisi jo raatona. Hän joogasi säännöllisesti useamman kerran viikossa, hänellä oli oikein ohjaaja siihen. Kolmen hieronnan tehokuuri kuitenkin auttoi minua ja unohdin vähäksi aikaa kipuilevan selkäni. Mutta muutaman viikon päästä painin taas saman ongelman kanssa, olin jäykkä kuin rautakanki ja niskaa pakotti. Ajattelin, että minun on tehtävä tälle jotain. Haahuilin yhtenä iltana lempikirjastoni käytävillä ja selailin kirjoja etsien kirjaa, jonka haluaisin lukea ja hoksasin yhtäkkiä, että siinähän oli joogakirjoja. Nappasin siitä yhden ja kävelin lainaustiskille. Kotona luin kirjaa jo samana iltana ja kokeilin liikkeitä. Kirjassa oli kuvattu tarkoin hathajoogan eri asentoja tai paremminkin ne olivat liikesarjoja, yhtä liikettä oli kuvattu aina usealla kuvalla vaihe vaiheelta.


Aloitin yhdestä liikkeestä ja toistin sitä useamman kerran. Seuraavana päivänä opettelin toisen liikkeen ja toistelin näitä kahta liikettä, toinen vaikutti niistä selkään, toinen niskaan. Eivät ne vaikuttaneet heti, mutta muutaman päivän jälkeen tuntui selässäni jonkinlaista avautumista, ihan kuin siellä olisi purkautunut lihasjumeja. Oloni  helpottui ja minusta tuli säännöllinen joogaaja. Olin muutama vuosi aiemmin käynyt joogakurssilla, mutta koska en tuntunut siitä silloin hyötyväni, se unohtui. Olin kuitenkin hankkinut jonkinlaisia joogaoppaita opettajalta ja löysin nyt ne uudestaan kirjahyllystäni. Hankin lisää joogakirjoja vähitellen ja opettelin lisää liikkeitä ja niistä kehittyi minulle oma joogaohjelma, jota noudatan vieläkin. Nuo kaksi liikettä, jotka opettelin ensimmäisenä, kuuluvat molemmat vieläkin minun ohjelmaan. Opettelen välillä uusia liikkeitä ja saatan ottaa ne osaksi harjoituksia, jos saan niistä hyötyä. Toivon, että löytäisin jostain läheltäni sopivan pienen joogaporukan, jossa voisin rauhassa muiden kanssa ja oikein opettajan johdolla asetella itseni asanoihin. En ole sitä vielä löytänyt, vaikka joogasta on tullut nykyisin oikein trendilaji.


Välillä minulla on jäänyt joogaaminen pitkäksi aikaa, mutta minun on ollut aina pakko aloittaa se uudelleen, kun en ole voinut hyvin. Välillä olen joogannut pitkän ohjelman läpi joka päivä, mutta yleensä olen tyytynyt joogaamaan vain kerran viikossa. Tänä vuonna olen saattanut tehdä muutaman liikkeen myös viikolla ennen nukkumaan panoa. Harjoitus on kestänyt noin 15 minuuttia, mutta nukahdan silloin monesti helposti ja nukun tavallista paremmin. Ja selkä voi hyvin.