Maaliskuussa hankin Polarin fitness-mittarin A370 ja olen käyttänyt sitä säännöllisesti eli miltei jatkuvasti alusta lähtien. Kuukauden päivät olen myös antanut olla jatkuvan sykkeen mittauksen päällä rannekkeessa, vaikka se kuluttaakin paljon akkua, ja joutuu lataamaan ranneketta melkein joka päivä.

Mitäkö on tapahtunut reilussa puolessa vuodessa?

Jo helmikuussa aloitin lyhyiden HIIT-treenien (High Intense Interval Training) harjoittamisen kahdesti viikossa. Tässä minun HIIT-versiossa haarahypyt ovat raskain osa, alussa ja lopussa treeniä teen minuutin ajan haarahyppyjä niin nopeasti kuin jaksan, vastaavat minusta kutakuinkin naruhyppelyä vaativuudeltaan. Aluksi tuntui jo 50 hyppyä ylivoimaiselta, happi tuntui loppuvan ja jalat väsyivät ennen aikojaan. Parin treenin jälkeen oli pakko helpottaa viimeistä haarahyppyminuuttia, polvet eivät kestäneet rasitusta. Niinpä olen viimeisen minuutin puoleksi juossut paikallaan ja puolet tehnyt haarahyppyjä.

Kun sain sykemittarin treeniin mukaan, se vilkkui maksimisykkeellä punaisella tai kovatehoisella keltaisella nopeasti ja pitkään. Myös kävelyllä ja voimaharjoittelussa syke nousi lähelle maksimia helposti, ja minulla olikin paljon kovatehoista tai maksimiharjoitusta kaikissa liikuntasuorituksissa ensimmäisinä kuukausina. Päivän suositeltu liikunta-annos täyttyi myös helposti ja nopeasti, nousipa välillä kolminkertaiseksi tai jopa viisinkertaiseksi. Asetuksissa minulla on kaikista vähäisin vaatimus liikuntaan, kun olen istumatyöläinen, töissä tulee vähän liikuntaa.

Parin, kolmen kuukauden jälkeen pystyin jo hyppäämään yli 60 haarapyppyä minuutissa ja puolen vuoden päästä syyskuussa lepoviikon jälkeen hyppäsin jo 75 hyppyä minuutissa! Sykekään ei nouse enää helposti punaiselle maksimialueelle tai edes keltaiselle tehoalueelle millään liikuntasuorituksella. Tätä olen vähän ihmetellyt, onko se hyvä merkki vai huono, mitä jos olenkin "ylikunnossa", syke ei jaksa enää nousta korkealle tehokkaalle alueelle? Välillä tuntuu, että en saa itsestäni kaikkia tehoja irti, on vähän kuin tervassa taapertaisin. Silti suoritukset ovat parantuneet. Eli olisiko kuntoni parantunut säännöllisten treenien ansiosta, tätä toivon.

Olen myös mittaillut verenpainetta silloin tällöin, koska minulla on ollut sydämen tykyttelyä ja rytmihäiriötuntemuksia aika usein. Verenpaine oli joskus vähän korkealla, alapaine n. 80 tai yli, yläpaine monesti lähenteli 130 tai oli ylikin. Pitkään olen nyt kuitenkin saanut paljon alhaisemmat lukemat, alapaine lähentelee 70 tai on vähän yli ja yläpaine nousee harvoin yli 120, vaikka kuinka olisi nukkunut huonosti yön ja tuntuisi vaikka miltä. Syke on myös alentunut reilusti niin paljon, että ei ole tarvinnut ottaa betasalpaajia tykyttelyyn.

Paino on myös pudonnut kaksi kiloa tänä vuonna.

Jos sykemittari on auttanut minua liikkumaan enemmän ja parantamaan kuntoani, niin eipä ole ollut huono investointi! En ole tarvinnut muuta personal traineria. Ehkä pitää kuitenkin välillä vaihtaa liikuntaohjelmia, tehdä erilaisia liikkeitä voimaharjoittelussa ja HIIT-treenissä. Niitä on netit ja lehdet täynnä erilaisia vaihtoehtoja.

Mutta on toinenkin elämäntavan muutos, joka on voinut vaikuttaa tuloksiini. Olen vähentänyt viinin juomista viikonloppuisin keväästä lähtien. Ei se ole ollut koskaan kyllä suurta kulutusta, yleensä korkeintaan kaksi lasillista viiniä ruokailun yhteydessä lauantaina tai sunnuntaina. Olen siirtynyt vähäalkoholisiin viineihin ja oluen olen vaihtanut ykkösolueeseen, jos sitä juon.

Aion jatkaa samaan tyyliin edelleen, pidän kuitenkin enemmän lepopäiviä ja jopa lepoviikkoja. Ja vaihtelen ohjelmia välillä, ettei keho totu liikaa samoihin suorituksiin. Harmittaa vähän, etten satsannut heti aluksi parempaan sykemittariin/äly-/urheilukelloon, kuin tähän jo vähän vanhaan malliin Polarilla. Pidin näitä vähän pilipalilaitteina, mutta ovat osoittautuneet mainettaan paremmiksi ainakin minun mielestä ja kokemuksen myötä.