Jouduin nuhan takia ottamaan yhteyttä työterveyshuoltoon ja jouduin heti aluksi koronatestiin. Olin kuullut, että näytteenotto ei ole kaikkein miellyttävin kokemus ja siksi olen vältellyt testiä mahdollisimman pitkään. Minulla on poikkeuksellisesti tänä keväänä ollut selviä allergiaoireita, olen aivastellut ja nenä on vuotanut kohtauksellisesti. Kun oireet eivät tuntuneet häviävän, syyllisyyden takia tartuin luuriin  ja kävin työterveyshuollon oirekartoittimen läpi. Aika koronatestiin ja lääkärille sieltä napsahti.

Koronatesti oli tosiaan ikävän tuntuinen. Näyte kaivettiin niin syvältä, että lähti varmaan palanen aivoistakin mukana. No, ehkä saisin samalla tiedon alzheimerin asteestakin, iän puolesta alkaa olla jo aiheellinen huoli sekin. Lääkäri tutki minua perusteellisesti: katsoi kurkun, korvat, ultrasi poskiontelot, kuunteli keuhkot ja sydämen sykkeen. Kyseli oireista tarkkaan ja krooniset sairaudet ja lääkityksen. Kaikki tuntui olevan kunnossa. Vasemmalla puolella nenää oli turvotusta ja minulla olikin ollut tuo alue ihan kipeänä jonkin aikaa ja päälle päinkin turvotusta oli nähtävissä. Se oli varmaan ollut tulehtunut. Söinkin Ibumaxia muutaman päivän ajan sen takia. Sanoin lääkärille, että en haluaisi syödä antibiootteja vain poskiontelotulehduksen vuoksi, että olin viimeksi syönyt antibiootteja 9 vuotta sitten enkä kovin helposti ottaisi lääkekuuria, jos paraneminen on mahdollista muuten.

Lääkäri ei saanut minulle selvempää diagnoosia kuin "määrittämätön akuutti ylähengitystieinfektio", flunssaa, jossa pääpaino allergialla. Siihen tulokseen olin päätynyt itsekin, mutta huoli siitä, että jos sittenkin olisi lieväoireinen korona, jota levittäisin ympärille. Olen käyttänyt kyllä suojamaskeja aina kaupoissa ja busseissa, pessyt käsiä, kännykässä ollut koronavilkku päällä ja liikkunut ihmisten ilmoilla mahdollisimman vähän. Seuraavana päivänä tulikin sitten negatiivinen koronatestin tulos ja huokaisin helpotuksesta, en ole ollut koronaa levittävä tautipesä.

Tämä kevät on kummallinen sen vuoksi, että minulla on allergiaoireet niin vahvoja. Minusta tuntuu, että pöly on niiden pahin aiheuttaja. Uutisista olen lukenut, että tänä keväänä erityisesti lepän siitepölyä on paljon ja sellaisetkin oireilevat nyt voimakkaasti, jotka tavallisesti eivät oireile. Ja tietenkin on katupölyä paljon ilmassa tähän vuoden aikaan, se on aiheuttanut minulle oireita jo monena keväänä. Työpaikalla on lisäksi ollut sisäilmaongelmia jo monen vuoden ajan, ja sekin saattaa lisätä kuormaa. Stressi on myös sellainen tekijä, joka pahentaa allergioita. Sitäkin on ollut. Työpaikalla ei henkilökemiat ole parhaimmillaan.

Näin tämä etenee jo toinen koronakevät, odotetaan rokotusvuoroa, josta on ehkä tulossa joka vuotinen, mediassa puhutaan jo valmistautumisesta kolmanteen rokotuskertaan. Suomessa kehitetään nenäsuihketta koronaa vastaan, ollaan pääsemassa siinä jo testausvaiheeseen. Sepä olisikin loistava tuote onnistuessaan! Kotona joudun varmaan lisäämään siivoamista, jos se helpottaisi allergiaoireita. Ja jatkan allergialääkkeiden syömistä. Onneksi ei ole minkäänlaisia astmaoireita, siihenkin olen varautunut uusimalla avaavan lääkkeen. Ja jos tulee pahempia hengitystieoireita, pitää heti olla yhteydessä lääkäriin, sellaisen ohjeen sain työterveyshuollosta.