Olen joutunut vähentämään vauhtia viime aikoina. Onneksi minulla on ollut ylityötunteja reippaasti käytettävissä ja olenkin vähentänyt töissäoloaikaa, jos se vain aikataulujen vuoksi on ollut mahdollista. Vapaa-ajalla suorittaminen on kuitenkin jatkunut, ja jos en ole jaksanut entiseen malliin, olen syyttänyt itseäni laiskuudesta ja aikaansaamattomuudesta.

Nyt olen kuitenkin antamassa periksi. En kertakaikkiaan jaksa samoja rutiineja päivästä ja vuodesta toiseen, olen kurkkua myöten täynnä järkevää, tehokasta ja muut huomioon ottavaa elämää! En jaksa kehittää itseäni paremmaksi versioksi vähän joka elämänalueella, tarvitseeko minun todellakaan ymmärtää ja tietää kaikesta kaikki, sehän on mahdotonta!

Olen alkanut ihan tietoisesti rikkoa rutiinejani, teenkin asioita toisin, kuin ennen olen tehnyt. En enää syytä itseäni, jos liikunta ja kuntoilu, jopa jooga jäävät väliin. Siivoilen ja pyykkään myös vähitellen tarpeen mukaan, en siksi, että olen päättänyt pitää oikein kunnon siivouspäivän tiettynä päivänä viikossa, satoi tai paistoi ja oli olo mikä tahansa. Ruoanlaitossa käytän puolivalmisteita. Vähän on sellainen meininki, että asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat!

Olen hommannut tänä vuonna taloustöitä helpottavia välineitä kotiini, vaikka ystäväni niitä on negatiivisesti kommentoinut. Yksi ihana apulainen on ollut rikkaimuri. Kuinka se helpottaa nurkkien siistinä pitämisessä! Hetkessä saa keittiön lattioilta ja muualtakin leivänmuruset ja omenansiemenet pois. Valitsin vielä laitteen, joka on niin pieni, että se on helppo piilottaa vaikka kirjahyllyyn, ja latauskin käy kätevästi usb-c:llä. Tarkoitus on minulla ollut hommata johdoton varsi-imuri talouteen, kunhan ne ensin kehittyvät paremmiksi. Inhoan yli kaiken imuroimista ja nyt olenkin siirtynyt vain mattojen ja sohvan imuroimiseen, muuten käyn lattiat läpi tomuliinalla, ei lähde paljon ääntä!

Mikrokuituliinat ovat vaihtuneet vähitellen kertakäyttöisiin siivousliinoihin, joissa on valmiiksi puhdistusaineet. Näitä on eri tarkoituksiin, on yleispuhdistukseen, lasille ja peilille, teräkselle ja desinfiointiin. Varsinkin vessan puhdistuksessa käytetyt mikroliinat ovat minusta olleet inhottavia, olen pessyt niitä 60 asteessa siivouksen jälkeen, mutta silti olen inhonnut noita rättejä. Minusta kertakäyttöiset liinat, jotka voi laittaa käytön jälkeen suoraan roskiin, on paras ratkaisu. Lähteehän noista mikrokuituliinoista pesussa pieniä muovipartikkeleita viemärin kautta vesistöihin myrkyttämään kaloja ja muita vedessä eläviä ja päätyvät lopulta jopa ihmisen elimistöön!

Alan olla siinä iässä, että voi olla ja pitää olla itselleen armollisempi. Ei tarvitse enää suorittaa itseään kipeäksi. En halua jonottaa ensiavussa sydänoireiden takia, ja syödä sydänlääkkeitä loppuikä. Lähellä se saattoi tai saattaa olla, sillä minulla on ollut vaikeuksia saada sykettä laskemaan, jos olen vähänkin reippaammin jotain touhunnut. Näyttäisi siltä, että lepääminen ei ehkä ole paras rauhoittumiskeino vaan keskittyminen johonkin mielenkiintoiseen asiaan, vaikkapa lukemiseen.